De “Digitale indfødte”

(medfølgende screencast video til denne opgave nederst på siden)

Udtrykket digital indfødt er blevet den betegnelse en del af os benytter til de børn og unge der vokser op i dag. De har aldrig haft tilgang til flere digitale redskaber end de har i dag. Selv de små børn der lige akkurat selv kan løfte hovedet bliver præsenteret for en af de mange digitale enheder. Det kunne fx være en ipad der bliver lagt ned i barnevognen så barnet kan føle sig tryg ved lyden af at ligge i mors mave. Eller det kunne være det urolige barn der bliver underholdt under familiemiddagen med en smartphone, så det sidder stille og ikke forstyre.

Et spørgsmål kunne være om de elever vi får og har i skolen, om de er så gode til det med digitalisering. Det at kunne en masse med fx de sociale medier, se youtube videoer mm om det gør dem til eksperter på området. Om vi som lærer halter bag efter og må oppe os vi hvis skal følge med på dette plan, hvis vi vil inddrage og undervise med de digitale midler.

Jeg mener ikke at de har de rette kompetencer til fuldt ud af kunne færdes med de digitale medier. Hertil kan siges, at måden man behandler hinanden på og ikke mindst taler til hinanden kan nemt blive misforstået. Det er også meget lettere at skrive noget til et andet menneske end at sige det overfor et andet menneske. Denne kontakt og måde at geberde sig på mener jeg kan være et af de emner der skal og kan tages op når der arbejdes med digitale enheder i skolen. Her er det at vi som lærer skal gå foran og vise dem vejen og sætte rammer op for hvad det er der kan skrive til hvem og i hvilken tone.

Jeg mener ikke at elever i 3. klasse er helt i stand til at bedømme hvad er det lige jeg kan tillade mig at skrive til en eller om en.

I denne artikel berøre de udtrykket “digital indfødt” og påstår at det ikke findes, men bare er noget der er opstået.

Der skrives bl. a. om at der i dag ikke er det store skel mellem barn og voksen. Du ser voksne have de samme behov fx facebook og spille de samme spil på computeren.

Der nævnes at ” I dag er barndommen strakt langt ind i voksenlivet. Det er ikke unormalt for voksne at spille de samme computerspil som deres børn spiller, bruge de samme mobiltelefoner og ikke mindst kommunikere sammen via platforme som Facebook. Når Gangnam Style går viralt planeten over, gør den det på tværs af generationer og vi ved alle hvad et like betyder. Vi har også alle mærket hvordan nysgerrigheden efter om der er ”kommet noget”, kan få os til at logge på eller hive mobilen op af lommen, mange, mange gange i døgnet.” ( http://virkeligheden.dk/2014/de-digitale-indfodte-findes-ikke/  )

 

Screencast video: https://www.youtube.com/watch?v=i6z_4ITPL7I

Advertisements

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s